Čas zahradní techniky je tady!

Nejčastější chyby a omyly při používání zahradní techniky

Motorový olej

Nakládání s oleji v sekačce či traktůrku patří k úplně největším prohřeškům, co se správného používání týká. Často se stává, že majitel stroje je i vlivem špatné interpretace servisního technika nucen k tomu, aby vyměnil olej před zimní odstávkou a po zprovoznění na jaře hned zařízení používal. Jenže zde je právě kámen úrazu, i nový olej do sebe naváže přes zimu vlhkost, která se vysráží na stěnách skříně motoru, čímž je olej znehodnocen, neboť jsou výrazně omezeny jeho mazací vlastnosti. Následkem provozu potom dochází k výraznému opotřebení vnitřních součástí motoru, či dokonce olejového filmu, což vede až k zadření klikového mechanismu. Mnoho majitelů neprovádí každoroční předsezonní výměnu oleje, která je pro motor opravdu důležitá. Následky nebývají tak drastické jako v předchozím popisovaném případě, ale zhruba po dvou letech provozu se silně znečištěným olejem může být znát úbytek výkonu, vyšší spotřeba a horší startování. Starý olej s velkým množstvím rozpuštěných usazenin poznáme podle jeho výrazně tmavé barvy.Za problémem však nemusí být jen starý olej, ale i například zaseknutý systém automatického sytiče, způsobující nebezpečné ředění olejové náplně nespáleným palivem. Tuto poruchu však poznáte poměrně snadno-motor má po výměně oleje i vložky vzduchového filtru velmi vysokou spotřebu a v zátěži silně kouří. Neřešení této záležitosti způsobuje až přidření pístu ve válci motoru.

Paliva a jejich skladovatelnost

Kolem benzinu, jeho kvality a skladovatelnosti koluje řada pravdivých informací, ale i různých polopravd a mýtů. V dnešní době prodávaný 95 oktanový Natural obsahuje biosložku, která negativně působí na sací soupravu-karburátor, jeho difuzor a trysky. Při delším odstavení motoru může karburátor vyschnout, palivo se odpaří. Tak je zaděláno na problém, motor nedrží otáčky, houpe nebo na volnoběhu zhasíná. Jediným řešením je potom karburátor vyčistit ultrazvukem nebo vyměnit. Proto se doporučuje před odstavením vyjíždět tzv.do suchého stavu a používat prémiová paliva, mající obsah biosložky snížený.

VZDUCHOVÝ FILTR

Zanedbáním jeho výměn, způsobuje zvýšenou spotřebu paliv, jinak se na chodu a opotřebení motoru nijak zásadně neprojevuje.

BROUŠENÍ NOŽŮ

Ostrý a hlavně vyvážený žací nůž je předpokladem nejen pro kvalitní střih, ale také pro klidný chod, bez vibrací. Ostření nože vyžaduje jednoduchý postup-z obou stran nože se snažíme odebrat stejné množství materiálu. Vždy po přeleštění ostří musíme provést vyvážení celého nože, nejlépe na obráceném šroubováku, na němž máme nůž nasunutý jeho středovým otvorem. Pokud ostří táhne z těžší strany odebereme znovu trochu materiálu. Pokud vyvažování neřešíme, riskujeme zvýšené vibrace, poškození ložisek a životnost klikového mechanismu.

ŘEMENY A KLADKY

Patří k důležitým komponentům pro přenos točivého momentu z hnací jednotky na pracovní nástroj, případně pojezdové ústrojí. Chyba je volný nebo příliš napnutý řemen, zanedbaná údržba ovládacích prvků a kladek. Volné řemeny prokluzují, příliš napnutý velmi zatěžuje rolnu napínací kladky, a tak řemenice a ložiska v nich značně trpí vysokým tlakem a končí to jejich poškozením. Zaměřit bychom se měli na držák napínáku a bowdeny. V místě, kde je napínací  zařízení upnuto do šasi, musí být naneseno několik kapek oleje, aby kladka chodila volně a bez zadrhávání. Při promazávání nesmíte potřísnit řemeny, a hlavně nikdy nepoužívejte vazelínu, která ve spojení s prachem působí jako abrazivum.

 PŘEVODOVKY A POJEZDY

Převodové skříně vyžadují pravidelnou a pečlivě provedenou výměnu oleje. Pečlivě zde znamená, že olej se vypouští až po prohřátí stroje, a to kvůli tomu, aby ze skříně lépe vytékal. Nicméně zanedbaná údržba se zde začne projevovat až po delší době. Jenže to už dochází k poškození ložisek, případně ozubených kol, přičemž opotřebení se projevuje zvýšenou hlučností, případně extrémním zahříváním poškozených komponent. Proto je důležité měnit olejovou náplň po ujetí předepsaných provozních hodin a používat pouze předepsané druhy maziv. Nikdy nedejte na tvrzení, že náplň oleje je celoživotní, neboť oleje ztrácejí postupně svoje mazací schopnosti.Pro zahradní techniku nejlépe vyhovují    hypoidní oleje specifikace SAE 80W-90. Pojezd bývá také často zanedbáván, a to hlavně u zahradních sekaček. Zde je nezbytné jednou ročně sejmout hnaná kola, demontovat pastorky z osy pojezdu, důkladně vymýt všechny díly technickým benzinem a promazat trochou oleje.

VeGA HWX46   VeGA SHX

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.